منِ دیگر ما

۵ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

هدف از آموزش قرآن به کودکان در ابتدا، ایجاد آشنایی، انس و الفت است و سپس ایجاد شناخت، علاقمندی و درک و فهم محدود و در حدّ توان از مضامین بلند قرآن برای ایشان است. برای آموزش قرآن به کودکان باید به روح شکننده و لطیفشان توجّه کرد. سنّین کودکی، سنّین بایدها و نبایدها نیست، تنها با رفتار و روش های آموزشی غیر مستقیم می توان ارزش ها را به کودکان انتقال داد. روش آموزش بصری(دیداری) همراه با داستان پردازی برای کودک نقش مؤثرتری دارد، زیرا کودکان محسوسات را می بینند، لمس می کنند و اطلاعاتشان مبتنی بر عینیات است. بنابراین در شرایطی که این امکان فراهم نشود، صحبت از این پدیده های غیر ملموس بی نتیجه خواهد ماند و وقت کودکان و فرصت آموزشی از دست می رود. راه های متفاوت دیگری برای آموزش قرآن به کودکان وجود دارد. امروزه متخصّصان امر تعلیم و تربیت، برای آموزش مفاهیم و موضوعات مورد نظرشان از روش آموزش غیرمستقیم بهره می برند. به گفته پژوهشگران، 75درصد فراگیری از طریق چشم انجام می پذیرد. این مطلب نشانگر آن است که در میان روش های آموزش غیر مستقیم، آموزش تصویری یکی از موفق ترین روش ها و یکی از بهترین راه های درک مفاهیم، موضوعات و قصص قرآن استفاده از روش تصویرگری است. با بررسی ویژگی های سنّی کودکان، این موضوع جلب توجّه می‌کند که از طریق نقّاشی و تصویر می‌توان بر جذابیّت و شیرینی داستان پردازی و علاقه کودک به موضوع داستان افزود. مضامین تصویری قرآنی که برای کودکان دلپذیر است، عبارتند از:

  1. قصص انبیاء،
  2. داستان حیوانات،
  3. توصیف بهشت و مواهب آن،
  4. آیات مربوط به ستارگان، آسمان ها و زمین، کوه و دشت.

علاوه بر آن درکِ مفاهیم از طریق تصویر بر حافظه طولانی مدّت تاثیرگذارتر از بیانِ کلام است. ضبط مفاهیم وآموخته های دوران کودکی از طریق روش های تصویری، سال های سال در حافظه می ماند و به مانند گنجی پنهان در لایه های درونی ذهن تا دوران بزرگسالی تبدیل می شود. امروزه توسط اکثر مؤسسات فرهنگی و مراکز دارالقرآن از روش های تصویری برای آموزش قرآن به کودکان استفاده می‌شود، ولی کاربرد آن  تخصّصی و حرفه ای نیست. علاوه بر آن تصویرگری بسیاری از کتب، نشریات و برنامه های آموزشی دیجیتالی قرآن  نیز دارای نقاط ضعف است. اگر چه کاربرد اصولی از هنر تصویرگری در جذب و علاقمندی کودک تاثیر فزاینده ای می‌تواند داشته باشد، امّا بیان ضعیف و غیر حرفه ای آن هم خسارت های منفی جبران ناپذیری را بر روح کودک وارد می‌کند. از آن جا که بسیاری از این مؤسساتِ فرهنگی و انتشاراتی قرآنی، آشنایی اندکی با مخاطبان خود دارند و از عناصر تصویری صرفاً استفاده تجاری می کنند، موفقیت چندانی در این زمینه ندارند. تعداد زیادی از این مؤسسات و انتشارات به منظور جلب مشتری و بازاریابی، در کتاب های منتشرة خود از رنگ های پرهیجان و نقوش و اشکال عامه پسند و گاهی تصاویری به دور از فرهنگ قرآنی بهره می گیرند. در حالی که با آگاهی از نیازهای کودکان در این سنّ و شناخت آیات و قصّه های قرآنی و هم چنین داشتن تبحّر در تصویرگری، می توان از ساده ترین شکل ها و تصاویری بی پیرایه با رنگ های درخشان و متنوع استفاده کرد تا مفاهیم زیبای قرآنی را به کودکان آموزش داد. تصویرگری های آیات قرآنی می بایستی بدون تردید هم شأن موضوعاتش، متعالی، پاک و روحبخش و نورانی باشد. بیان باورهای دینی در قالب تصاویری ساده، سرزنده، آرامش بخش، شادی آفرین، نشاط آور و پرتحرک، مخاطبان کوچک ما را به فراگیری بیشتر موضوع جذب می کند و در عین حال در او ایجاد رغبت برای مطالعه و خواندن موضوع می کند. عالم کودکی، عالم پاکی و بی آلایشی است. کودک، عاشق تحرّک، هیجان، شلوغی، شادابی و خنده است. او از هرگونه تلاطم هیجان انگیز و نشاط آور و جستجوگری است. قبال می کند و اگر غیر از این باشد، صاحب روحی بیمار خواهد بود. موسیقی، داستان و نقّاشی وقتی در یک اثر انیمیشن با هم پیوند می خورند، روح و ذهن کودک را درگیر می کنند. تصاویر به او الگو می دهند و شخصیت سازی می کنند. با بررسی ضعف و نقاط قوّت موجود در تصویرگری مضامین قرآنی کتاب های کودکان، می‌توان به ضرورت این امر پرداخت که می‌بایستی بازنگری و توجّهی عمیق به امر تصویرگری کتاب های قرآنی کودکان نمود و آن را به عنوان یک امر مهمّ در فرآیند آموزش درک مضامین قرآنی در نظر گرفت.

  • دفتر امام جمعه
  • ۰
  • ۰

چه زمانی آموزش را شروع کنیم

بسیاری از والدین دوست دارند بدانند که چه زمانی باید مفهوم نظم را به کودک آموزش دهند، مهمترین نکته در این خصوص آن است که با کودک باید متناسب با سنش رفتار کرده و از او به همان اندازه انتظار داشت.

کودک مفهوم نظم و انضباط را متوجه نمی شود او با توجه به رفتار اطرافیان در محیط است که الگوبرداری کرده و سعی در انجام همان کارها دارد، بنابراین والدین منظم که قوانین خاصی برای نظم و ترتیب در خانه دارند معمولا فرزندان منظمی خواهند داشت.

برای آموزش مفهوم نظم به کودکان باید بعد از ۴ سالگی کودک اقدام کرد. کودکان در این سن مفاهیم را به خوبی درک می کنند و معنای قانون و مقررات را می فهمند.

آموزش نظم به کودکان متناسب با سن

همانگونه که گفتیم والدین برای آموزش مفهوم نظم به کودک باید با توجه به سن و توانایی های او اقدام کنند، بهتر است از الگویی که در این بخش به شما معرفی می شود برای آموزش نظم به فرزندانتان استفاده کنید:

آموزش نظم به کودکان زیر سه سال

کودکان زیر سن سه سالگی حافظه، دقت و درک زبانی محدودی دارند، بهترین روش برای تادیب این کودکان منتهی به شیوه هایی برای کنترل آسی به آنها است. برای آموزش نظم به این کودکان از روش های زیر استفاده کنید:

– وقتی کودک در حال به هم ریختن اتاق است سعی کنید او را با اسباب بازی های مختلف سرگرم کرده و حواس او را به این شکل پرت کنید. کودک به مرور و با توجه به رفتارهای شما مفهوم نظم را خواهد فهمید.

–  در موقعیت های جدی و خطرناک قاطعانه “نه” بگویید، اما باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از این کلمه کارایی آن را کاهش می دهد.

– کودک در حدود یک سالگی متوجه کارهایی که می کند می شود، این زمان بهترین وقت برای آموزش مفاهیم به کودک به وسیله انجام آنها است به این شکل که شما به عنوان الگو کاری را انجام دهید که انتظار دارید فرزندتان آن را بیاموزد.

آموزش نظم به کودکان بالای سه سال

برای این که نظم را به کودکان بالای سه سال آموزش دهید می توانید از این شیوه ها بهره مند شوید:

ارتباط عاطفی قوی داشته باشید

برا یاین که کودک حرف شنوی بیشتری داشته باشد باید ارتباط عاطفی عمیقی با او داشته باشید، با او مهربان رفتار کنید،  بی قید و شرط به او محبت کنید و اجازه دهید که در کنار شما آرامش بگیرد. به این ترتیب کودک خود را به شما نزدیک تر احساس کرده و به حرفها و صحبت های شما بیشتر توجه می کند.

از شیوه تشویق و پاداش استفاده کنید

این سن بهترین زمان برای آموزش به کودکان با کمک سیستم پاداش و تشویق است. بهتر است برای کارهایی که به درستی و مطابق نظر شما انجام می دهد پاداش مناسبی دریافت کند، مثلا اگر بعد از بازی اسباب بازی هایش را مرتب کند می تواند یک شکلات بیشتر داشته باشد.

نظم و برنامه ریزی برای همه افراد خانواده

اگر شما در خانه هیچ نظم و انضباطی نداشته باشید چطور می خواهید کودک خود را مجبور به پذیرش قوانین کنید؟ یک برنامه ریزی روشن و واضح برای تمام افراد خانواده داشته باشید، مثلا مرتب کردن اتاق ها در یک روز معین، گردگیری کردن با مسئولیت یکی از اعضای خانواده، جارو کردن نوبتی و … کودک زمانی که با این برنامه ریزی رشد می کند ناخودآگاه خود را مسئول انجام برخی کارها که به نظم بیشتر کمک می کند می داند.

او را مجبور نکنید

مطمئن باشید که اجبار باعث می شود او مقاومت بیشتری از خود بروز بدهد، بنابراین سعی کنید او را به صورت داوطلبانه وارد بازی آموزش کنید، این مسئله می تواند به کمک روش های خلاقانه آموزشی مثلا تمیزکاری خانه با شادی و بازی گروهی همراه باشد.

عواقب نافرمانی را به او نشان دهید

همانقدر که تشویق به موقع موثر است، تنبیه نیز می تواند موثر و مفید باشد. برای کودکان موثرترین تنبیه محدود کردن امتیازات او است، وقتی او از قوانین شما سرپیچی می کند بهتر است او را از امتیازاتی که دارد محروم کنید، مثلا “امشب نمی توانی تلویزیون تماشا کنی، چون اتاقت را به هم ریختی”

سخن پایانی

همانطور که متوجه شدید بهترین روش برای آموزش نظم و ترتیب به کودکان این است که در قدم اول خود الگوی مناسبی برای آنها باشید، کودکان بی نظم و انضباط روزهای مشکلی را در آینده خواهند داشت، آنها مفاهیمی چون نظم اجتماعی، مسئولیت پذیری و قانون را درک نخواهند کرد بنابراین بهتر است با شیوه های مناسب آموزشی از دوران کودکی آنها را برای مسئولیت های آینده آماده کنید.

  • دفتر امام جمعه
  • ۰
  • ۰

 

  • باکودکتان معامله کنید و وارد خرید فروش بشوید.
  • جابجایی وسایل منزل را به بسپارید
  • از او بخواهید که قد یا وزن تمام اعضای خانواده را جمع بزند
  • در موقعیت های مختلف از او ساعت بپرسید
  • خواندن داستان های ریاضی برای کودک 
  • استفاده از فلش کارت ها برای یاد دادن اصولی ریاضی به کودک
  • بازی و ریاضی با کودکتان داشته باشید
  • استفاده از اشیائی که در حل مسئله کمک می کند.

روش هایی برای تقویت مهارت ریاضی در کودکان

  • شعر و سرود در مورد اعداد برای بچه هایتان بخوانید .
  • کتاب بسازید و تصاویر را برای کودکتان بشمارید.
  • از کودک بخواهید که وسایل در منزل را دسته بندی کنند و آنها را بشمارند .
  • به جای اینکه خودتان شماره ی کسی را بگیرید وبا او صحبت کنید اجازه دهید که کودکتان اینکار را انجام دهد.
  • در محیط اطراف خود اشکال هندسی را از او بپرسید و بخواهید که آنها را بکشد .
  • دفتر امام جمعه
  • ۰
  • ۰

 

 

والدین همیشه در تلاش بوده اند تا برای پیشرفت تحصیلی فرزندان شان راه های مختلفی را امتحان کنند . یکی از این راه های تدریس خصوصی به فرزندان در خانه می باشد . این روش مانند هر روش آموزشی دیگر می تواند کمک شایانی به یادگیری دانش و مهارت های جدید در دانش آموزان باشد و هم چنین می تواند به آنها کمک کند تا علایق و استعداد های شخصی خود را بهتر شکوفا کنند .

 

اما همه این ها به روش تدریس والدین بستگی دارد .تدریس خصوصی همیشه یک گزینه برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بوده است  اما اکنون به نظر می آید با توجه به تعطیلی مدارس به دلایل مختلف از قبیل آلودگی هوا ، شیوع بیماری های ویروسی و غیره به یک ضرورت تبدیل شده است .

 

آموزش فرزندان در خانه می تواند موفقیت آمیز باشد و دانش آموز را بیش از پیش به یادگیری علاقه مند نماید ، یا این که ممکن است به فاجعه ختم شود . همه این ها بستگی به فاکتور های مختلفی دارد و برای هر فردی می تواند متفاوت باشد . در این مقاله سعی کرده ایم به نکات مختلفی برای تدریس خصوصی دانش آموزان در خانه بپردازیم . 

 

 

نکات کاربردی در تدریس خصوصی

 

آنچه در ادامه مقاله می خوانید نکاتی کلی در رابطه با تدریس خصوصی دانش آموزان در خانه می باشد . با توجه به اینکه روحیات و علایق هر دانش آموز با دیگری متفاوت می باشد به والدین عزیز توصیه می کنیم از این نکات در آموزش به فرزندان خود استفاده نموده و با توجه به روحیات فرزند خود بهترین ها را برای تدریس خصوصی به آنان انتخاب نموده و به کار ببندند . 

 

 

محلی مناسب برای یادگیری

 

محلی را در خانه برای تدریس خصوصی در نظر بگیرید که در آن فرزندتان بتواند به راحتی بر روی درس تمرکز کند . محل مناسب در خانه ممکن است برای هر دانش آموزی متفاوت باشد . نکته مهم اینجاست که مکان های مختلف در خانه را امتحان کنید و محلی که به نظرتان در آن دانش آموز  تمرکز بیشتری روی درس دارد را انتخاب نمایید و بعد از آن محل یادگیری را تغییر ندهید .

 

انتخاب کردن محلی برای درس خواندن حتما نباید پشت یک میز باشد . همان طور که قبلا گفتیم ، روحیات دانش آموزان با هم متفاوت است و مزیت تدریس خصوصی این است که شما می توانید با توجه به نیاز ها و روحیات دانش آموز تصمیم بگیرید .

 

بعضی از دانش آموزان ممکن است نشستن روی زمین را به یادگیری پشت میز ترجیح دهند و بعضی ها ممکن است حتی دوست داشته باشند روی زمین دراز بکشند ! پس به نیاز فرزندان تان توجه کنید تا بتوانید بهترین محیط یادگیری را برایشان فراهم نمایید .

 

 

 

 برنامه ریزی فراموش نشود . 

 

این که بتوانید به فرزندان نشان دهید که تعطیلی مدارس به معنای تعطیلی آموزش نیست ، اهمیت بسیار بالایی دارد . کادر آموزشی مدارس معمولا برنامه هفتگی دارند و هر روز بر اساس برنامه هفتگی پیش می روند . بهتر است به جای ساختن برنامه هفتگی خودتان ، برنامه هفتگی مدرسه را در تدریس خصوصی دنبال کنید .

 

اگرچه برای زمان شروع تدریس خصوصی زمان مشخصی وجود ندارد اما اینکه خودتان ساعت مشخصی را برای یادگیری در نظر بگیرید می تواند به نظم بخشیدن کمک شایانی نماید . پس پیشنهاد ما این است که در تدریس خصوصی با چهارچوب آموزشی مدرسه پیش بروید تا بتوانید تا زمان برگزاری امتحانات مدارس آمادگی لازم را برای دانش آموز فراهم آورده باشید . اما نسبت به روند پیشرفت فرزندتان هم انعطاف پذیر باشید .

 

هم چنین مرتب روند پیشرفت دانش آموز را با خودش بررسی کنید و از او بپرسید تا روند آموزش برایش خیلی کند یا خیلی سریع نباشد . هم چنین فراموش نکنید که گاهی به دانش آموز استراحت بدهید . اینکه به وی اجازه دهید زمان و طول مدت استراحتش را خودش تعیین کند می تواند انگیزه او را در یادگیری افزایش دهد . 

 

 

 نظارت ، نه دخالت

 

اگر به طور مثال حل کردن مسئله ای یا فهم قسمتی برای فرزندتان دشوار بود ، به او در حل مسئله یا فهم مطلب کمک کنید اما تا جایی که امکان دارد به آنها اجازه دهید خودشان یاد بگیرند . گاهی حتی می توانید تظاهر کنید که جواب سوالی را نمی دانید . این به فرزندتان کمک می کند تا خودش کنترل اوضاع را به دست بگیرد و سعی کند راه حل را پیدا کند .

 

این روش می تواند در مرور درسهای قبلی هم مفید باشد . زمانی که حس می کنید درسی نیاز به مرور دارد می توانید به فرزندتان بگویید که مبحث مورد نظر را فراموش کرده اید و از او بخواهید که آن را برای شما توضیح دهد . این کار نه تنها به مرور دروس کمک می کند بلکه اعتماد به نفس دانش آموز را هم تقویت می نماید .  

 

 

 نهایت استفاده از تکنولوژی

 

امروزه در عصری به سر می بریم که تکنولوژی تقریبا همه امور را برایمان بسیار آسان نموده است . تدریس خصوصی هم می تواند جزء این امور باشد . این روز ها صدا و سیما اقدام به پخش برنامه های آموزشی در شبکه 4 و شبکه آموزش کرده است . 

 

هم چنین می توانید در صورتی که موفق 

 

به تماشا کردن برنامه ها در ساعت معین نشدید یا حتی برای مرور دوباره به وب سایت شبکه 4 و شبکه آموزش مراجعه کرده و از آنجا برنامه ها را تماشا کنید . 

 

 

خلاقیت در تدریس خصوصی

گاهی اوقات ممکن است با مشکل بزرگی به نام کسالت رو به رو شوید . تدریس خصوصی در خانه می تواند روندی کسالت بار یا یک ماجراجویی پر هیجان باشد و این به شما بستگی خواهد داشت . پس نسبت به روحیات فرزند خود سعی کنید از روش های خلاقانه برای سرگرم کننده کردن جلسات تدریس خصوصی استفاده نمایید .

 

در ادامه چند روش سرگرم کننده برای تدریس خصوصی را می خوانید که می توانید با استفاده از آنان جلسات تدریس خصوصی را برای فرزندان تان جذاب تر کنید .

 

 

 

استفاده از تخته وایت برد و ماژیک

 

 تشویق دانش آموز با جایزه

 

چالش هایی مانند پاسخ دادن به سوالات در زمان مشخص (جایزه فراموش نشود .)

 

تدریس با شعر

 

استفاده از ماژیک های رنگی

 

و.....

 

 

 

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا می توانید از خلاقیت خودتان استفاده کرده و روش های جدیدی برای تدریس خصوصی ابداع کنید . اگر هر کدام از روش های بالا یا روش های خودتان نتیجه مطلوبی روی فرزندتان نداشت ، آن روش را متوقف کرده و از روش های دیگری استفاده کنید .

 

1-  برای تدریس خصوصی به دانش آموزان باید به چه نکاتی توجه کرد ؟

 باید با توجه به شرایط هر دانش آموز نکاتی از جمله ایجاد انگیزه در دانش آموزان را ایجاد کرد . در این مقاله نکات زیادی درباره تدریس خصوصی به دانش آموزان ارائه شده است .

 

 

2- روش های ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای تدریس خصوصی چیست ؟

یکی از این روش ها وعده جوایز به ان هاست که در این مقاله سایر روش های ایجاد انگیزه در دانش آموزان شرح داده شده است .

 

 

3- آیا در تدریس خصوصی فرزندان در خانه باید با برنامه مدارس پیش برویم ؟

?? همان طور که در این مقاله ذکر شده است ، در نظر داشتن برنامه هفتگی مدارس در هنگام تدریس در منزل بسیار مهم است اما باید نسبت به سرعت یادگیری دانش آموز هم انعطاف پذیر باشیم . 

  • دفتر امام جمعه
  • ۰
  • ۰

 

زمان انجام تکالیف بچه ها در اغلب خانواه ها پرتنش و استرس زا است. بررسی ها نشان داده، تقریبا نیمی از والدینی که بچه مدرسه ای دارند (به خصوص کودکانی که در سال های آغاز تحصیل قرار دارند) می گویند، انجام دادن تکالیف به جر و بحث، جیغ زدن و اشک ریختن منجر می شود. یک سوم والدین نیز قبول دارند که تکالیف باعث اضطراب و تشویش مکرر فرزندان می شود. اگرچه بحث نقش تکالیف بر پیشرفت در مقاطع پایین کمی بحث انگیز است اما محققان معتقدند که تکالیف به اندازه لازم برای کسب مهارت های تحصیلی و زندگی اجتماعی از جمله سازمان دهی، حل مشکلات، انگیزه های درونی، تمرکز، حافظه، تعیین هدف به کودک کمک خواهد کرد.

 

اما محول کردن انجام چه میزان تکالیف به دانش آموز درست است؟ محققان پس از بررسی می گویند که «تکلیف زیاد، لزوما بهتر نمی باشد» به خصوص در مورد دانش آموزان کوچک تر آن ها معتقدند که انجام تکالیف 10 دقیقه ای برای هر سطح تحصیلی برای یادگیری مطلوب است. با رسیدن به مقطع راهنمایی و دبیرستان، مقدار تکالیف بر حسب درس متغیر خواهد بود. برای آسان کردن زمان تکالیف برای خود و فرزندان تان به چند نکته ذیل توجه کنید:

 

1) به انتظارات معلم پی ببرید؛ اگر از خط مشی تکالیف هر معلمی آگاهی پیدا کنید از همان ابتدا می توانید کودک را برای انجام تکالیف راهنمایی کنید. مدت زمان میانگین انجام دادن تکالیف هر شب را به دست بیاورید. این اطلاعات به دست آمده به شما کمک خواهد کرد تا بفهمید آیا فرزند شما بیش از حد تکلیف دارد، طفره می رود، ناتوانی درسی دارد و یا این که مهارت های درسی ندارد. پس با فرزند خود صحبتی داشته باشید تا او بفهمد که اگرچه از انتظاراتی که معلم از او دارد آگاهی دارید اما از او نیز حمایت می کنید.

 

2) تلاش او را تشویق کنید؛ کودکان باید به اهمیت کار سخت و تلاش کردن پی ببرند. انجام دادن تکالیف فرصت خوبی برای استحکام بخشیدن پشتکار فرزندان برای والدین است. برای این که آن ها قدر تلاش را بدانند باید تاکید کنید که «شروع کردن یک کار کافی نیست، پایان بردن کار مهم است.»

 

3) نقش راهنما را داشته باشید؛ به او بفهمانید تکلیف برعهده اوست و نه شما؛ تنها در موقع نیاز به او کمک کنید و از نشستن مداوم کنار او به هنگام انجام دادن تکالیف خودداری کنید.

 

اگر او با مشکل برخورد، با توضیح دادن گام به گام نمونه مشابه به او کمک کنید و سپس از او بخواهید که مسئله درسی را حل کند. پس از هر مرحله از او بخواهید مسئله ای را که دارد حل می کند به شما نشان دهد تا مطمئن شوید که درس را درست فهمیده است.برای مستقل بار آوردن او به هنگام انجام دادن تکالیف می توانید هفته اول از او بخواهید مسئله اول را خودش حل کند تا مسئله دوم را با هم حل کنید. هفته دوم از او بخواهید قسمت اول تکلیف را انجام دهد تا در قسمت دوم به او کمک کنید. هفته سوم از او بخواهید مسئله ردیف اول را حل کند تا در ردیف دوم به او کمک کنید... از این طریق به او کمک می کنید تا کم کم مستقل شود.هدف شما کنترل اوست و نه انجام دادن تکالیف.

 

4) انجام تکلیف را یک ضرورت یادگیری بدانید و نه یک انتخاب؛ از روز اول شروع سال تحصیلی، برخورد محکم و جدی درخصوص انجام دادن تکلیف اعمال کنید. او باید بداند انجام دادن تکلیف مدرسه اولویت دارد.

 

5) برنامه هفتگی ایجاد کنید؛ تخته سفید و سیاه یا مقوایی را در مکان مناسب قرار دهید و با کمک او روزهای هفته را روی آن بنویسید و از او بخواهید برای هر روز تکالیف مربوط را بنویسد. به عنوان مثال شنبه: املاء یک شنبه: انشاء... برای دانش آموزان کلاس اولی که هنوز خواندن و نوشتن را نیاموخته اند می توانید از عکس استفاده کنید. هدف نهایی این است که دانش آموز به تنهایی و بدون نیاز به یادآوری شما، از تکلیف روزانه خود آگاه باشد.

 

6) مکان انجام دادن تکلیف را با همکاری خود او مشخص کنید؛ در مکان تعیین شده، وسایل لازم درسی قرار دهید. هرچه سن دانش آموز پایین تر باشد، سعی کنید بیشتر در دید شما قرار گیرد.

 

7) برنامه روزانه تعیین کنید؛ بهترین زمان انجام دادن تکالیف مناسب فرزند خود را که شاید پس از مدرسه، قبل از شام، بعد از شام باشد تعیین کنید. زمان تعیین شده با نظر او، احتمال درگیری ها را کاهش خواهد داد. بیشتر دانش آموزان پس از مدرسه نیاز به استراحت دارند در حالی که والدین ترجیح می دهند همان موقع تکالیف را انجام دهند.

 

8) مهارت های تحصیلی را به او بیاموزید؛یکی از علت های درگیری های مربوط به انجام دادن تکالیف نشناختن مهارت های لازم درسی توسط دانش آموز است. چند مهارت لازم درسی مفید عبارتند از:

 

ـ به او کمک کنید تا طبق اولویت های درسی فهرستی تهیه کند و پس از انجام دادن هر کدام آن را خط بزند.

 

ـ از او بخواهید سخت ترین مشق را که نیاز به تمرکز و وقت بیشتری دارد در نوبت اول انجام دهد.

 

ـ برای این که به زمان اهمیت دهد ساعت زنگ دار در اختیار او قرار دهید و از او بخواهید ساعت را بر حسب زمانی که می تواند تکلیف انجام دهد کوک کند.

 

ـ به او یاد دهید بلافاصله پس از اتمام تکالیف، کتاب و دفتر مورد نظر را در کیف مدرسه بگذارد.

  • دفتر امام جمعه